STOF TIL EFTERTANKE

KATRINE BORUP

ARTIST TALK 18.04.23 - OBS NY DATO

UDSTILLING 8.3. - 13.6.23

KUNSTNEREN

 

KUNSTNEREN

Arkitekt og smykkekunstner Katrine Borup har modtaget fondsstøtte og legater fra flere store fonde, samt Statens Kunstfonds 3-årigt arbejdslegat. Hun har udstillet på museer og gallerier i ind- og udland.

ARTIST TALK

Artist talk blev foretaget in absensia af Borup, så Dina Vejling overtog. Der var en stor gruppe fremmødte som lyttede med stor interesse for Borups udstilling og kunstneriske arbejde.

STUDERENDE TIL FOREDRAG

Vi ønsker at udbrede kendskabet til moderne dansk kunsthåndværk, så tag derfor gerne kontakt hvis I er interesserede i at få studerende ud og møde kunstnerne og høre om deres arbejde.

Vi har haft besøg af en gruppe lærerstuderende i ‘Håndværk og design’, som fik en indføring i Borups installation og kunstneriske arbejde. Det skal de arbejde videre med i undervisningen.

OM UDSTILLINGEN

 

Et enkelt princip og en velkendt form, STOFRULLEN, har dannet udgangspunkt for smykkekunstner og arkitekt Katrine Borups installation ”STOF TIL EFTERTANKE” i Dina Vejlings udstillingslokale RUMMET. Galleriets beliggenhed i det gamle Brandts Klædefabrik har styret Borups materialevalg og koncept.

”STOF TIL EFTERTANKE” er en serie objekter lavet af lange baner af ubleget lagenlærred, der er rullet sammen. Undervejs er der på forskellig vis arbejdet med stoffet, for eksempel er stofbanen i ét objekt blevet trevlet op i den ene side, og i et andet objekt er banen langsomt klippet smallere og smallere. Det giver stofrullerne atypiske former – nogle er ”muterede” i en grad så de dårligt kan genkendes som stofruller.

For Katrine Borup har dialogen med stoffet været det væsentlige. På klassisk kunsthåndværkermaner har hun undersøgt stoffets egen ”natur” inden for rammerne af stofrullekonceptet. For eksempel har det stor betydning for objekternes overfladestruktur, om stofbanernes kanter er revede eller klippede. Tilsvarende er der forskellige variationsmuligheder, når stoffet trevles: Lange frynser har en tendens til at klumpe sig sammen i modsætning til korte, hvor trådene holder sig adskilte. Korte frynser er desuden selvbærende, så de får et strittende udtryk; lange frynser er så tunge, at de hænger.

I en skævt oprullet ”mutant” betyder den tynde vægttykkelse i rullens ene ende, at stoflagene her trækker sig lidt sammen, så kanten bølger dekorativt – en for kunstneren helt uventet foræring og et resultat af stoffets egen ”vilje”.

”STOF TIL EFTERTANKE” er en slags systematisk grundforskning, men der er også et fortællende lag i projektet. De ”muterede” stofruller er anbragt i en sort trækonstruktion, som ud over at forholde sig konkret til RUMMETs markante vinduer, har referencer til en klassisk skaftevæv men også til et moderne transportbånd. Konstruktionen spænder på tværs i udstillingslokalet og leger med forestillingen om at fortsætte på den anden side af rummets vægge som en påmindelse om de store åbne rum i den tidligere Brandts Klædefabrik.

Mange af de muterede stofruller har naturreferencer, og installationen kan således også ses som en fremtidsvision. Borup lægger ikke skjul på, at hun undervejs har tænkt på både Tjernobyl og den svenske bilkirkegård ved Ryd, hvor natur og kultur mødes på fascinerende vis….UDVIKLINGEN RULLER, for nu at blive i stoffets terminologi.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond og Nationalbankens jubilæumsfond

VIL DU LÆSE MERE OM KATRINE BORUP OG UDSTILLINGEN SE CHARLOTTEJUL.COM