SKOVENS

KERAMIKER GURLI ELBÆKGAARD & GLASFORMGIVER SIA MAI

FERNISERING D. 5.9.23 - VELKOMMEN TIL ET GLAS OG FORTÆLLINGER OM SKOVEN

UDSTILLING 6.9. - 11.11.23

SKOVENS

 

KERAMIKER GURLI ELBÆKGAARD

Keramisk formgiver Gurli Elbækgaard er uddannet på Designskolen Kolding og Kunsthåndværkerskolen i Bergen, men det var de norske fjelde, der slog hul på Gurli Elbækgaards kunstneriske greb. Gurli Elbækgaard er egentlig en klassisk trænet keramiker, der mestrer sit håndværk ved drejeskiven, men som alligevel ikke kan lade være med at skubbe sine grænser for, hvad man kan med leret og glasuren. At teste, lege og eksperimentere med farver, form og sanseligheder. Elbækgaard er indkøbt af Statens Kunstfond og repræsenteret på museet Clay og har udstillet i ind- og udland.

GLASFORMGIVER SIA MAI

Glasformgiver Sia Mai arbejder med serviceglas i enkelte former, der kan sættes sammen i flere variationer. Glasset stables, og sammensættes efter behov. Funktion og leg er vigtige elementer i hendes formgivningen, hvor temaet er hverdagens måltid, servering samt opbevaring af vores madvare. Hun giver sine bud på, hvordan situationen kan løses æstetisk og samtidig være funktionelt og bæredygtigt.  

Sia er repræsenteret på Glasmuseet i Ebeltoft og som nyuddannet modtog hun Kunsthåndværkerprisens bronzemedalje for sit drikkeglas med struktur, der i dag næsten kan betegnes som hendes kendetegn.

FERNISERING MED FORTÆLLINGER 5. SEPTEMBER KL. 17.00

STUDERENDE TIL FOREDRAG

Vi ønsker at udbrede kendskabet til moderne dansk kunsthåndværk, så tag derfor gerne kontakt hvis I er interesserede i at få studerende ud og møde kunstnerne og høre om deres arbejde. Sia Mai og Gurli Elbækgaard afholdte 3 foredrag for studerende fra lærerseminariet og HF FLOW.

OM UDSTILLINGEN

 

Keramiker Gurli Elbækgaard og glasformgiver Sia Mai har over en længere periode bearbejdet og eksperimenteret i værkstedet, med skoven som inspiration. De færdige værker skal mødes i galleriet RUMMET under overskriften ’SKOVENS’ i Brandts Passage i Odense.

Gurli Elbækgaard har altid været optaget af skoven som inspirationskilde til overflader og farver i sine værker. På et refugieophold på Bornholm har lange gåture i Rø plantages moslandskab, dannet baggrund for de eksperimenter Elbækgaard har arbejdet videre med. Elbækgaard har undersøgt mossets struktur, hvor både lertyper og glasurer skulle bearbejdes, for at finde frem til overflader og farver. Mødet mellem overflade og mos, samt mossets struktur har været Elbækgaards æstetiske udfordringer.

Sia Mai har gennem ét år tilbragt mange af sine weekender på et refugieophold, alene i en skov på Sydsjælland, uden internetdækning på telefonen. Temaet for hendes tid i skoven var ’Som man blæser i skoven, får man glas’, og undersøgelsen var at finde en teknik, hvor glassets og skovens kvaliteter kunne mødes i et ligeværdigt udtryk. På sine vandringer i skoven sankede Sia Mai grene, stubbe og svampe fra skovens træer. I værkstedet blev det varme glas blæst direkte over træets form, sådan afsætter de to materialer et aftryk i hinanden. Et møde sker, et aftryk er sat.

For begge kunstneres værker gælder det, at et møde er opstået mellem skov og materiale og et samspil er skabt, vha. kunstnernes arbejde i værkstedet. Som kunsthåndværker er det essentielt at have ro til at eksperimentere. Værkstedet bliver et laboratorie, hvor kunstneren er i gang med undersøgelser. Den del af processen er et usikkert sted, fordi noget er på spil, der er kaos og blindgyder. Når udstillingen er sat op, vil vi se hvordan mødet mellem de to kunstneres værker integreres i et samspil af modsætninger, materialer, skov, kunst og håndværk.

Udstillingen er støttet af Nationalbankens jubilæumsfond

Læs her artikel og interview med de to kunstnere skrevet af skribent, redaktør og kurator Charlotte Jul