GÆSTEBUD

KERAMISK FORMGIVER GURLI ELBÆKGAARD,

SØLVSMED ELSE NICOLAI HANSEN &

GLASKUNSTNER MAJ-BRITT ZELMER OLSEN

I løbet af dagen, mens kunsterne satte udstilling op havde vi besøg af en klasse fra Odense HF og VUC til foredrag. Klassen havde fået besked på at læse ‘Babettes gæstebud’ og det medførte en frugtbar samtale  med kunstnerne om hvor de forskellige gæster måske sad. Samtidig fik de studerende indsigt i hvordan de tre kunstnere arbejder og hvor forskelligt de har grebet opgaven an.

I løbet af dagen, mens kunsterne satte udstilling op havde vi besøg af en klasse fra Odense HF og VUC til foredrag. Klassen havde fået besked på at læse ‘Babettes gæstebud’ og det medførte en frugtbar samtale med kunstnerne om hvor de forskellige gæster måske sad. Samtidig fik de studerende indsigt i hvordan de tre kunstnere arbejder og hvor forskelligt de har grebet opgaven an.

 
Som oplæg til udstillingen fik de tre kunstnere fik uddrag fra teksten og billeder fra filmen ‘Babettes gæstebud’.

Som oplæg til udstillingen fik de tre kunstnere fik uddrag fra teksten og billeder fra filmen ‘Babettes gæstebud’.

KUNSTNERNE M. M.

 

KERAMISK FORMGIVER GURLI ELBÆKGAARD

Gurli Elbækgard er uddannet keramiker på Designskolen Kolding og Kunsthåndværkerskolen i Bergen, men det var de norske fjelde, der slog hul på Gurli Elbækgaards kunstneriske greb. Gurli Elbækgaard er egentlig en klassisk trænet keramiker, der mestrer sit håndværk ved drejeskiven, men som alligevel ikke kan lade være med at skubbe sine grænser for, hvad man kan med leret og glasuren.

SØLVSMED ELSE NICOLAI HANSEN

Else Nicolai Hansens arbejde er baseret på en interesse for at skabe hverdagens genstande i sølv. Designets funktion beskriver formålet og Elses kommentar til det nuværende liv og ritualer. Designprocessen starter altid med kaos, mens hun søger det genkendelige og skaber sin egen referenceramme og måder ”at bruge på”. Else er inspireret af elementerne i sølvet; materialet, formen og funktionen.

GLASKUNSTNER MAJ-BRITT ZELMER OLSEN

Glasblæser Maj-Britt Zelmer Olesen skaber glas i sit værksted på Bornholm. Maj-Britt Zelmer Olsen er klassisk trænet glasblæser i glasstudier i Danmark, England og Norge og har en BA og MA i glas og glasdesign fra Det Kongelige Danske Akademi for Kunst, Designskolen i Bornholm og København. Maj-Britt bruger bl.a. sand og metaller fra Bornholm og Færøerne som hun brænder fast på skåle og vaser.

OM UDSTILLINGEN

 

Hvordan ville Babette dække bord i 2019 hvis hun havde vundet den store gevinst i Lotto? Tre kunstnere er blevet udstyret med tekster og billeder fra ’Babettes gæstebud’ af Karen Blixen, på den baggrund har de bygget et moderne univers op til ’Gæstebud’?

’Barbettes gæstebud’ fortæller historien om madkunstneren Babette, hun var den bedste kok i Paris i 1800tallet, som flygter til en lille pietistisk landsby. Her serverer hun øllebrød og lufttørret fisk i 13 år, indtil den dag hun vinder et stort beløb på en lotteriseddel. Hun bruger alle pengene, på et gigantisk festmåltid, til de 12 gamle mennesker i den lille pietistiske menighed i landsbyen. Menigheden er bange for det er djævlen, de har inviteret indenfor og lover hinanden ikke at nævne maden med et ord. Men da de først kommer i gang med at spise det skønne måltid kommer snakken i gang og gammelt uvenskab bliver til venskab og sågar til nyfunden gammel forbudt kærlighed. Fortællingen indeholder mange forskellige betydningslag og referencer, bare det at der er 12 til bords og den 13. står i køkkenet. Den fortæller om ønsket om at udtrykke sin kunst kompromisløst.

Maden er blevet politisk omdrejningspunkt for klimakrisen for det enkelte menneske og nationalt i Danmark. Kunsten og kulturen er presset pga. besparelser. Coronakrisen viser desværre også hvor prioriteringslisten for kunsten og kulturen ligger.

Stort tak til Statens Kunstfond og Nationalbankens jubilæumsfond for at gøre denne udstilling mulig.